Team connectie vanuit je kot - 7 tips
Dat een team op afstand leiden anders is, is een understatement. Als leidinggevende mis je veel en je krijgt er veel voor terug.
Wat niet gemist wordt is de ochtend rush, de files, of de grote lading meetings die zo weinig opleveren. Hands up voor meer gedaan krijgen in kortere tijd.
En toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn (nee, mama moet nu werken!!). Ik heb de voorbije weken enkele tientallen leidinggevenden gesproken en hen gevraagd wat het meest lastig is aan het remote leidinggeven. En wat bleek het #1 antwoord te zijn?
Het meest moeilijke onderdeel van leidinggeven op afstand is het creëren van verbondenheid, van sociaal contact, zonder fysiek bij elkaar te zijn.
Iedereen mist de gesprekken aan de koffie automaat, het in 1 oogopslag zien hoe iemand erbij zit, het aanvoelen als iemand vastloopt, en zeker samen lachen. Zo hard tot andere collega’s komen kijken wat er zo grappig is. Het probleem van remote werken is niet het fysiek alleen zijn, wel het mentaal geïsoleerd zijn.
Hoe kan je dan het gemis van sociale interactie opvangen zonder fysiek bij elkaar te zijn? Hierbij enkele tips, zowel voor individuele verbinding als team verbinding. Gebruik wat jou nuttig lijkt en mail me gerust jouw best practices. Samen leren we meer!
TIP 1: VERHOOG DE FREQUENTIE VAN ONE TO ONE GESPREKKEN: Misschien had je vroeger maandelijks een one to one meeting met je medewerker? Aangezien je minder oppikt uit het fysiek samen zijn, moet je de fundamenten om iemand goed te kunnen coachen nu actief bevragen. Mijn advies: plan minimaal 1 keer per week een individueel gesprek in met je medewerkers. Vergeet daarbij ook niet de medewerkers die tijdelijk werkloos zijn. Ook hen wil je aan boord houden.
TIP 2: GEEF MEER AANDACHT AAN WELBEVINDEN: Het is niet voor iedereen simpel om het hoofd koel te houden in deze C-tijden. Medewerkers hebben meer behoefte om te ventileren. En niet elke leidinggevende is even empathisch, om welbevinden aan te voelen en daarop in te spelen. Begin gesprekken niet met “Hoe gaat het?”. Dat is een te algemene vraag. Stel meer gerichte vragen, zoals:
- Wat bevalt je in deze omstandigheden?
- Waar heb jij het persoonlijk moeilijk mee?
- Op een schaal van 0 tot 10, als 10 is “ik voel me top” en 0 is “ik voel me echt slecht”, waar op de schaal sta je?
- Hoe is het gesteld met je energielevel op dit moment?
- Welke bezorgheden heb je op dit moment over ons bedrijf of ons team?
- Wat kan ik nog voor je doen opdat jij nog beter kan werken vanaf thuis?
Tip 3: CREEER RUIMTE OM STOOM AF TE LATEN: wie veel videobelt zal wel gemerkt hebben dat meetings heel efficiënt gaan. Dat is nuttig en tijdbesparend, maar het geeft minder ruimte voor mentale ontlading. Zorg daarom ook voor niet werkinhoudelijke teammeetings. Doe vooral gekke dingen met het team, zoals:
- Stel vragen als: “met welk filmpje heb je de laatste tijd het hardst gelachen?” of “wanneer was je echt starstruck?”
- Laat medewerkers verkleed vergaderen.
- Geef elkaar virtual tours doorheen je huis.
- Lunch samen, ieder vanuit zijn kot.
- Toon je meest beschamende foto uit je kindertijd
- Stuur elke medewerker een pakje koekjes op en eet ze “samen” op tijdens een koffie break
Samen dingen doen die verrassend zijn of uit je comfortzone liggen, creëert een band. Hoe gekker hoe beter dus!
Tip 4: BEMOEDIG ONDERLING CONTACT TUSSEN COLLEGA'S: laat medewerkers gedurende een week in kaart brengen met welke collega's en hoe vaak ze (video) contact hebben en daarbij ook over andere zaken dan werk praten. Bespreek dit tijdens een one to one. Het geeft een goed beeld, wie sociaal betrokken is, en wie meer op een eiland zit. Niet iedereen heeft evenveel behoefte aan contact, en toch is het belangrijk. Bouw mechanismen in om te monitoren dat iedereen voldoende contacten heeft met de andere collega’s. Challenge ze om dingen over elkaar te weten te komen, die ze nog niet wisten.
Tip 5: LEER ALS INDIVIDU EN TEAM UIT DEZE C-TIJD: Laat medewerkers nadenken over hun leerervaringen uit deze periode. Verzamel alle antwoorden en ga er vervolgens een gesprek in team over aan. Vraag dan regelmatig: “wie herkent dit?” Zo ervaren medewerkers dat ze meestal niet alleen staan in hun gevoelens. Stel vragen als:
- Wat heb je de afgelopen weken geleerd over jezelf?
- Welke foto verbeeldt het best jouw persoonlijke ervaringen met deze periode?
- Wat heeft je positief verwonderd over hoe wij als team met deze periode zijn omgegaan?
- Waarin hebben we als team nog te leren, kijkende naar de afgelopen weken?
- Stel dat we voor altijd op deze manier zouden moeten werken, wat moeten we dan aanpassen om dit vol te houden en nog meer succesvol te zijn als team?
Tip 6: KEEP FEEDING THEM PEANUTS: Hoe meer turbulentie een vliegtuig heeft, hoe meer gekeken wordt naar hoe rustig de crew blijft. Zo lang de crew rustig blijft, blijven de inzittenden ook rustig. Zo wordt ook van jou verwacht dat jij het voorbeeld geeft. Nee, je hoeft geen stoere ridder of jonkvrouw te zijn die alles perfect onder controle heeft. Vertel ook wat deze periode met jou doet, positief en negatief. Als jij durft vertellen wat er in jou omgaat, zullen je medewerkers dat ook durven. Dus toon je kwetsbare kant. En anderzijds laat ook zien dat je ondanks tegenslagen dealt met deze tegenslagen. Dat je oplossingen zoekt, dat je niet opgeeft, dat je hulp inschakelt… Doe zelf wat jij wilt dat zij ook doen. En dat betekent ook dat je niet eindeloos mailt of onbereikbaar bent, wel dat je vaker de telefoon of beter nog video chat gebruikt…Laat zien dat connecteren een goede gewoonte kan worden. Zeg virtueel “hallo” als je ’s morgens inlogt en “tot morgen” als je ‘s avonds je PC uitzet.
Tip 7: GEEF FEEDBACK: Als medewerkers niemand live zien, willen ze eens te meer bevestiging dat hun werk ertoe doet. “Beter slecht nieuws dan geen nieuws”, dat is de nieuwe leuze tijdens remote werken. Je moet je voorstellen dat je als medewerker een hele dag alleen achter je PC zit. Als niemand zich echt bekommert om je werk, waarom zou jij dat dan nog doen. Dus blijf feedback geven op hetgeen iemand oplevert, de verbeterfeedback en nog meer de positieve feedback. Hoe je dat doet kan je hier leren.
Veel succes met uitproberen! Mijn grootste droom is dat we de voordelen van remote werken mogen vasthouden en dat we tegelijk elkaar ook weer snel echt mogen vasthouden.
Was je handen, stay safe en (video)bel me, schrijf me, laat me vlug iets weten:)!
Positieve groeten
Ann
Mijn eierstokken rammelen
11 september 2024
Helaba, overdrijf niet!
4 september 2024
Steek die middelvinger weg
26 juni 2024
Hoe beïnvloed je je team?
19 juni 2024
Hoe jouw team tot compromissen kan komen.
12 juni 2024
Wijze raad is zinloos is
29 mei 2024
Mijn reis naar Ibiza
22 mei 2024
Ben ik wel goed genoeg?
15 mei 2024
Doe maar. Of toch niet
8 mei 2024
Heb ik geen keuze of voel ik geen keuze?
1 mei 2024
De ideale opbouw van een one2one
24 april 2024
7 tips om een feedbackcultuur te installeren
17 april 2024
Waarom ik veel gedaan krijg in korte tijd
13 maart 2024
Mijn zuchtende en grommende man
28 februari 2024
Terugblik op een weekje Egypte
21 februari 2024
Wat als je medewerker stinkt
7 februari 2024
Je pain in the ass collega
31 januari 2024
Leiderschap op ijs: een les van Sven Mary in expeditie Groenland
24 januari 2024
Zwijg uw lip of ik zet u een kind
17 januari 2024
Mijn grootste stommiteit
10 januari 2024
Wat ik leerde in 2023
20 december 2023
Wat eet jij vandaag?
13 december 2023
Waarom volgens de Croo het beste nog moet komen
6 december 2023
Hoe overleven als leidinggevende?
22 november 2023
Zo valt jouw HR beleid ook in de prijzen
15 november 2023
Zo krijg je de ander mee
8 november 2023
Gesprekken met een eendenbek
25 oktober 2023
Zeg niet "jij kan dat wel"
18 oktober 2023
Leg die beentjes maar op tafel!
11 oktober 2023
Jij snapt er niets van!
4 oktober 2023
Neem jij over als het traag gaat?
27 september 2023
Je medewerker een burn out? Slechte leidinggevende
20 september 2023
Speed in je oren
13 september 2023
Hé gij rebel!
6 september 2023
Tip om mentaal op te laden tijdens vakantie
28 juni 2023
Jezelf en je medewerkers motiveren
21 juni 2023
Medewerkers wijzen op fouten helpt niet
14 juni 2023
Toekomen aan werk dat echt belangrijk is
7 juni 2023
Waarom medewerkers jullie communicatie slecht vinden en wat je eraan kan doen
31 mei 2023
Feedback geven die aankomt
24 mei 2023
Vormt jouw directie een echt team?
17 mei 2023
De Luca's in jouw team
3 mei 2023
Stop die roddels!
26 april 2023
Een hangende vacht
19 april 2023
Waar is mijn inspiratie?
Help, de paashaas heeft mijn inspiratie voor deze en volgende week te goed verstopt… Ik ga zoeken. Mocht ik het niet vinden, dan ben ik er op 19 april weer met nieuwe tips en tricks voor jou als leidinggevende! Oh ja, mocht je je buik vol hebben van de chocolade eieren, dan kan je nog altijd overschakelen op het degusteren van mijn vorige inspiratiezines! Paasrijke groeten, Ann
5 april 2023
MIjn blunder als leidinggevende
29 maart 2023
Geflirt in de Albert Hein
15 maart 2023
Rust in je hoofd!
8 maart 2023
Wat een CEO niet kan
1 maart 2023
Mijn panic buttom
15 februari 2023
Help mijn medewerkers bollen het af!
8 februari 2023
Eigenwijze medewerkers de baas zijn
1 februari 2023
Minder druk voelen
25 januari 2023
Help mij!
19 januari 2023
Op media dieet
Liggend op een Egyptische strandstoel dacht ik aan alle doelen die ik dit jaar wil bereiken. En hoe ik ze in alle hectiek van de dag ga bereiken?
11 januari 2023
Ik ga vreemd
21 december 2022
Het raakt me...
14 december 2022
Botte medewerkers moet je slaan
7 december 2022
Ook last van ego's
28 november 2022
Mijn ergste nachtmerrie
Mijn ergste nachtmerrie ooit? Die werd lang geleden waarheid toen ik – net afgestudeerd - in loondienst werkte. Het was de laatste werkdag voor mijn vakantie waarin ik met een vriendin de bloemetjes ging buitenzetten op Kos.
23 november 2022
Dwarsliggers
De Britten staan al niet bekend om de beste keuzes in referenda te maken, maar nu slaan ze de plank wel echt mis. Uit een enquete van producent Mars Wrigley blijkt dat Britse consumenten de Bounty niet langer in het gamma van de Celebrations dozen willen.
16 november 2022
Heb jij ook een Rob in je team?
In teams zijn er altijd wel Robs te vinden. Doorgaans moet je wat trekken alvorens ze hun mening geven, ze houden hun gezicht in een buddha face als anderen onzin uitkramen, maar vanbinnen hebben ze een sterke mening.
7 november 2022
Eindelijk zinvolle one2one gesprekken
Met one2one gesprekken gaat het net zo. Je begint met de vraag: “hoe gaat het?” en wat volgt is een vlot gesprek waarvan je als leidinggevende denkt: “fijne babbel, dat gaat goed vooruit”. Maar vlotte babbels dat is één, maar wat levert zo een gesprek nu op, naast informatie uitwisseling?
2 november 2022
Teveel werk?
Als haar teamleden het druk hebben, neemt Sofie - ten koste van haar eigen werk – over. En haar laten betrappen op fouten vermijdt ze, dus perfectionisme is haar ook niet vreemd. History is repeating!
26 oktober 2022
Ananas op pizza
Wellicht sta je zelf, als leidinggevende, ook wel eens met je mond vol tanden. Voornamelijk als je medewerkers allerlei redenen opwerpen
18 oktober 2022
Ik voelde me als Hans en Grietje
Volgens mij is bovenstaand voorbeeld één van de grote communicatie issues bij bedrijven. Er is iets fout, op de achtergrond is het alle hens aan dek om een oplossing te vinden, maar men laat de tegenpartij niets weten.
12 oktober 2022
Honing is goed voor je lijn!
Ook in het werk komt jaloersheid voor en dat is maar goed ook. Het vertelt je welk verlangen jij hebt en waar je jezelf dus nog in kan ontwikkelen.
5 oktober 2022
Een leeggelopen ballon
Teveel van zulke complimenten, teveel stemmen die roepen hoe belangrijk je bent en hoe goed je het doet, zorgen ervoor dat je aan de verkeerde kant van de vuurlinie komt te staan.
27 september 2022
Van kroketten val je af!
Als iemand een andere interpretatie aan woorden geeft, kan dat grote gevolgen hebben. Zo ook met het woord “leiding geven”. Leidinggevenden interpreteren dit vaak als leiding nemen.
19 september 2022
Waarom er verborgen camera's in ons huis zijn?
Weet je wie zich ook machteloos voelt? Een medewerker waar de collega’s in groep over spreken, zonder dat de medewerker zelf erbij is.
12 september 2022
Wat doet Dieter Coppens beter dan een assessmentcenter?
Dieter Coppens, ken je hem? Dieter is presentator van Down the road, een programma op VTM waarin hij op reis gaat met jongeren met het syndroom van Down. En Dieter vervangt een halve dag zweten in een assessment center.
6 september 2022
Je kan het je niet permitteren
Hoe vaak zeggen we tegen onszelf: ik heb geen tijd, het is niet echt nodig, een volgende keer misschien, wat heeft het voor zin, het komt nu niet uit… Deze gedachten mag je allemaal identificeren als ANGST.
29 augustus 2022
Misschien moeten we eens naar huis gaan
Voor feedback idem dito. Als een kater na een nachtje stappen jou aantrekkelijker lijkt dan feedback geven? Dan is het tijd om een een training te volgen van een expert.
22 augustus 2022
Van 0 naar 35 miljoen
En jij, in jouw rol als leidinggevende? Wat doe jij richting jouw hard werkende, loyale medewerkers die toch wat steken laten vallen?
16 augustus 2022
Ik mis Martine
Martine Tanghe, je weet wel, van het journaal? Ik mis haar stijl, elke dag. Wat een natuurlijk talent, TOPVROUW!
8 augustus 2022
Een leugen
Onlangs waren we in Rome en ons appartement zag er alles behalve uit zoals de site ons deed geloven. Balen! Maar toen bedacht ik, ik lieg ook. Want als klanten me vragen voor een training "feedback", krijgen ze vaak iets anders.
2 augustus 2022
Help, ik ben overtijd
Welgeteld 1 min en 23 sec. De tijd die ik nodig had om te beseffen dat ik een grote stommiteit had begaan! Damn you, Ann!
19 juni 2022
De grootste fout bij feedbackgesprekken
Hoe doe je dat duidelijk feedback geven en tegelijk zorgdragen voor de relatie met de ander? Tijdens trainingen merk ik hoe leidinggevenden worstelen de balans tussen je punt maken en de ander gemotiveerd houden. En toch is het mogelijk om feedback te geven die doet wat moet.
Hoe verander je de cultuur binnen je team/bedrijf?
Vaak vragen bedrijven mij hen te helpen met een cultuurverandering. En een cultuurverandering kan van alles zijn: meer zelfsturende teams, meer klantgerichte communicatie, teams die beter samenwerken…
5 Tips: Wat als een medewerker zegt dat het goed gaat, en jij denkt van niet?
Soms heb je van die gesprekken. Gesprekken waarvan je voelt: iets klopt hier niet. Zoals een medewerker die zegt dat het goed gaat, en dat blijkt niet zo te zijn. Of iemand die zegt ziek te zijn, en je voelt dat er meer speelt. Wat doe je daarmee?
Hoe hou je een medewerker weg van een burn out?
Wat gebeurd er als iemand richting een burn out gaat? En hoe kan je echt helpen als leidinggevende, collega of partner?
Hoe neem je als leidinggevende betere beslissingen
“Voor mij klopte die nieuwe strategie niet. Maar iedereen was zo vol van die nieuwe strategie dat ik er ook maar ben ik meegegaan. ” Dit waren de woorden van een medewerker tijdens een samenwerkingsgesprek. Zij zat tegenover een baas die zijn wonden aan het likken was. Wonden van een nieuwe strategie die niet gesmaakt werd door de klanten. En die fout had geld gekost. Veel geld.
Als een leidinggevende niet functioneert...
Een leidinggevende die niet functioneert ontsla je toch? Je zou het zomaar kunnen denken. Zeker omdat een leidinggevende zo essentieel is voor het welslagen van een team. Helaas zijn de problemen in een team zijn vaak niet opgelost met een andere leidinggevende. Hoe komt dat?
Waarom 200 leerkrachten toekeken naar een snikkende Ann
29 november 2023
Ik werk (hard), dus ik ben
Januari is standaard een rustige maand bij Infinio. En daar word ik ongemakkelijk van. Want wie ben ik als ik niet werk? Wie ben ik als er, zoals elk jaar na de feesten, tijd is om mijn PC op te ruimen, Manil van school te halen, om aan een nieuwe website te denken, om gewoon even voor mij uit te staren…?