Ik voelde me als Hans en Grietje

12 oktober 2022

Om deze winter de kou buiten te houden, hebben we recent een nieuwe deur laten plaatsen tussen onze garage en de berging. Bij de plaatsing bleek dat er een foute opmeting was en zodus kon de achterkant nog niet afgewerkt worden. De installateur zou ons op de hoogte houden en terugkomen voor de afwerking.

Dan blijft het stil. Heel stil. Twee weken lang. Totdat ik zelf contact opnam en te horen kreeg:
“Daar zijn we druk mee bezig. Het kader is al opnieuw gemaakt en we hebben al een datum van plaatsing.”
Ok, fijn, tof, geweldig! Waarom kon men mij dat 2 weken geleden niet melden? Ik dacht dat jullie me vergeten waren. Zo voelden Hans en Grietje zich dus!

Volgens mij is bovenstaand voorbeeld één van de grote communicatie issues bij bedrijven.
Er is iets fout, op de achtergrond is het alle hens aan dek om een oplossing te vinden, maar men laat de tegenpartij niets weten.
Of je weet nog geen oplossing, maar in je hoofd spookt dat onderwerp duchtig rond dus eigenlijk ben je ermee bezig. Ook hier is de andere partij dan nog niet op de hoogte.
Vaak wordt gedacht: “Als de oplossing helemaal klaar is, zullen we communiceren.” Too little, too late! 

Hetzelfde met feedback geven: zolang je niets zegt, kan de ander niet weten dat jij je ergens aan stoort. Als je te lang wacht, gaat zelfs je relatie met de ander eruit zien als onze deur momenteel: Bric-à-brac.


PS: Leren hoe je elkaar feedback geeft, daarvoor kan je bij onze nieuwe hybride training terecht.

 

Tochtvrije groeten, Ann

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x