5 Tips: Wat als een medewerker zegt dat het goed gaat, en jij denkt van niet?

Soms heb je van die gesprekken. Gesprekken waarvan je voelt: iets klopt hier niet. Zoals een medewerker die zegt dat het goed gaat, en dat blijkt niet zo te zijn. Of iemand die zegt ziek te zijn, en je voelt dat er meer speelt. 

Wat doe je daarmee? 

Om te beginnen: Neem de medewerker serieus. Direct aangeven dat je hem/haar niet gelooft bevordert niet het vertrouwen. Iemand serieus nemen kan je doen door te zeggen: Fijn dat het goed met je gaat. Of goed te horen dat alles ok is. 

En dan ga je iets toevoegen in het gesprek. Ik geef je een aantal tips.  Kies gerust wat bij je past: 

  1. “Naast het feit dat het goed met je gaat, voel ik ook nog iets waar ik niet de vinger op kan leggen. Speelt er misschien nog iets anders? Iets wat al dan niet met werk te maken heeft?” 
  2. “Mocht het ooit anders zijn, weet dat ik graag tijd maak om naar je te luisteren.“
  3. Stel jezelf kwetsbaar op als leidinggevende. Vertel dan iets wat jou bezighoudt. Wees hierin vooral authentiek. Maak er geen truckje van. Daar doen we niet aan en het werkt averrechts. Neem jij je medewerker in vertrouwen met jouw perikelen? Dan is de kans groter dat de medewerker ook jou in vertrouwen neemt. 
  4. Ga niet aandringen. Hoe meer jij aandringt, hoe meer de ander zich terugtrekt. Communicatie werkt als een spiegel. Geef gewoon ruimte waarbinnen alles er mag zijn zonder vooroordeel. Als je medewerker weet dat jij je eigen (voor)oordelen kan loslaten, creeer je meer veiligheid. 
  5. Doorgaans werkt het ook goed om tijdens de inwerk periode van een medewerker hier al mee bezig te zijn. Onderstaande vragen helpen je daarbij: "Stel dat het ooit niet goed met je gaat, hoe zou ik dat aan je merken?" OF "Wat moet ik vooral wel/niet doen opdat je mij in vertrouwen neemt, mocht er ooit iets spelen?

Fijne gesprekken gewenst! 




Deel met je vrienden:

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x